Google Slidet digimarkkinointitoimistolle
Esityspohjien visualisointi
Aarna Marketing tukee suomalaisia verkkokauppoja kasvussa ja menestyksessä. Yritys työskentelee niin B2B kuin B2C pk-yritysten kanssa.
Lähtökohta
Yrityksen digimarkkinoinnin ja analytiikan asiantuntijat kaipasivat uusia esityspohjia muun muassa myyntipresentaatioiden, tarjouspohjien ja raporttien laatimiseen. Toiveena olivat joustavammat esityspohjat, joissa olisi enemmän tilaa tekstille sekä yhtenäinen visuaalinen ilme yrityksen brändin kanssa.
Peruskalvojen lisäksi toivelistalla olivat seuraavat kalvot:
- Hinnoittelu
- Yritysesittely ja yhteystiedot
- Taulukot
- Aikajanat
- Ehdot

Ratkaisu
Suunnittelimme ja toteutimme Aarnalle Google Slides -esityspohjat, jotka vastaavat yrityksen visuaalista ilmettä ja tarpeita. Suunnittelussa hyödynnettiin asiakkaan väritoiveita, yrityksen verkkosivujen tyyliä ja vanhoja esityspohjia, mutta saimme muuten vapaat kädet. Pohjiin sisällytettiin brändivärit, ja valitsimme myös uudet Google Fonts -kirjasimet otsikko- ja leipätekstille.
Tulokset
Asiakas sai muokattavat ja toiveiden mukaiset värikkäät esityspohjat, jotka tukevat yrityksen päivittäistä työtä. Lisäksi toimitimme uusia graafisia elementtejä, joita voi käyttää vapaasti esityksissä.
Google Slides -pohjat yritysfuusion tukena
Asiakkaan lähtökohta
“Työterveysyhtiö Heltti Oy ja työelämän terapia- ja organisaation kehittämispalveluita tarjoava Shortum Oy yhdistyivät kesällä 2021. Syntyi uudenlainen yritys, josta ajatustyöpaikka saa monipuoliset palvelut saman katon alta.
Nykyisin Heltti tarjoaa ajatustyöhön erikoistuneet työterveyspalvelut, psyykkisen tuen, hyvinvoinnin ja organisaatiokehittämisen ja johtamisen kehittämisen palveluita yrityksille sekä terapiaa ja mielen hyvinvoinnin palveluita myös yksityishenkilöille. Kokonaisuudessa työskentelee yli 160 asiantuntijaa, mielenterveyden ja terveydenhuollon ammattilaista.”
Esityspohjien uudistus
Suunnittelun lähtökohta
Heltin ja Shortumin esityspohjat kaipasivat päivitystä, yhtenäistämistä ja uusien kalvojen suunnittelua. Kahden yrityksen yhdistymisen myötä esityspohjat tuli tuoda saman graafisen ilmeen alle kuitenkin säilyttäen kunkin liiketoiminta-alan oma identiteetti. Heltin markkinointitiimi suunnitteli Pointtien kanssa uudet laajat esityspohjat. Pointtien asiantuntija oli mukana koko matkan, aina brändien strategisesta yhdistämisestä aina käyttötapausten pohdintaan, toteutukseen ja henkilöstön kouluttamiseen.

“Halusimme hyödyntää Pointtien asiantuntijan näkemyksiä koko matkan ajan. Tämän ansiosta saimme kokonaisuuden, joka tukee brändistrategiaa sekä käyttötapauksia, ja on organisoitu henkilöstömme arkea helpottavalla tavalla Google Workspaceen.”




Ratkaisu
- Aluksi olemassa olevat esityspohjat ja esitykset käytiin läpi.
- Määriteltiin sivupohjien tarpeellisuus ja käyttäjien toiveista suunniteltiin uusia sivupohjia.
- Värejä karsittiin, päivitettiin ja valittiin uusia digitaalisessa ympäristössä toimivia värejä.
- Esityspohjia testattiin useamman eri käyttäjäryhmän kanssa ja niiden käyttöön ohjeistettiin Pointtien järjestämässä koulutuksessa.
- Esityspohjat tallennettiin Heltin Malligalleriaan ja Google Driveen.
- Pointit myös suunnitteli ja toteutti graafikoita ja graafeja myyntiesityksiin.
“Pointit on todella ammattitaitoinen kumppani. Yhteistyö on saumatonta, luotettavaa ja etenee sovitussa aikataulussa – ja lisäksi hyvällä positiivisella sykkeellä. Pointtien asiantuntija oli täysin osa tiimiämme ja näkyi myös ilahduttavasti helttiäisten suuntaan. Pointtien ansiosta saimme suuren jumpan tehtyä tehokkaasti ja todella organisoidusti.”
Tulokset
Valmiit esityspohjat saivat kiitosta monipuolisuudesta ja visuaalisuudesta. Aiemmin esitykset olivat näyttäneen keskenään turhan samanlaisista, joten uudet pohjat ja värien käyttö toivat esityksiin kaivattua uudistusta!


Lyhytterapiakoulutusmoduulien yhtenäistäminen
Esityspohjien uudistus. Esitysten siirto ja päivitys.
Suunnittelun lähtökohta
Heltin ja Shortumin esityspohjat kaipasivat päivitystä, yhtenäistämistä ja uusien kalvojen suunnittelua. Kahden yrityksen yhdistymisen myötä esityspohjat tuli tuoda saman graafisen ilmeen alle kuitenkin säilyttäen kunkin liiketoiminta-alan oma identiteetti. Heltin markkinointitiimi suunnitteli Pointtien kanssa uudet laajat esityspohjat. Pointtien asiantuntija oli mukana koko matkan, aina brändien strategisesta yhdistämisestä aina käyttötapausten pohdintaan, toteutukseen ja henkilöstön kouluttamiseen.



Asiakkaan lähtökohta
Shortum koulutustalo on lyhytterapeuttisen työotteen ja terapiataitojen koulutuksia tarjoava yritys, jonka toiminnan perustana on vahva tieteellinen näyttö, laadukkaat koulutuskokonaisuudet ja alansa parhaiden ammattilaisten tekemä kehitystyö.
Shortumin yksi suosituimmista opintokokonaisuuksista on Lyhytterapeuttisen työotteen perustaidot -koulutusta, joka järjestetään avoimena lähi- ja etäkoulutuksena, ja räätälöitynä tilauskoulutuksena. Koulutuspaketti antaa sote-alan ammattilaiselle tukevat eväät lyhytterapeuttisen työotteen soveltamiseen omassa päivittäisessä työssä.
Koulutusmateriaalien uudistuksen aloitus
Useista moduuleista koostuvat koulutusmateriaalit oli toteutettu aiemmin PowerPointilla. Esitykset käyttivät Shortumin vanhaa brändi-ilmettä ja kuvien laatu oli vaihtelevaa.
Siirsimme uuteen pohjaan yhteensä:

Ratkaisu
Suunnittelimme uuden esityspohjan, joka oli yhtenäinen aiemmin tekemämme Heltin esityspohjan kanssa. Loimme esitysten väliin yhtenäisyyden fonttien, käytettyjen muotojen ja asettelujen kautta. Päivitimme Shortumin vanhat brändivärit niin, että toimivat myös yhdessä Heltin värien kanssa. Pohjassa käytimme Shortumin omia kuvia ja kuvituksia.
Kävimme läpi koulutusmoduulien esitykset ja siirsimme koulutusesitykset PowerPoint-tiedostoista Google Slidesiin esityspohjiin. Reagoimme nopeasti, jos esityspohja ei vastannut koulutuksen tarpeita. Loimme uusia sivuja esityspohjaan ja rytmitimme esityksiä lisäämällä värejä, kuvitusta ja kuvia.
Tulokset
Yli tuhannen kalvon projektissa siirrettiin kokonaisuudessaan kahdeksan päivän koulutuspaketti Google Slidesiin. Koulutusta varten kalvot toteutettiin niin suomeksi kuin ruotsiksi. Shortumin kouluttajat pääsit käyttämään materiaaleja heti ja niiden käytettävyyttä kehuttiin.